Kirjoittaja Aihe: Isäntäperheenä toimiminen  (Luettu 3405 kertaa)

evss

• Kotimaan kiertäjä
  • **
    • Profiili
    • Itävalta 10-11
Isäntäperheenä toimiminen
« : 26 Heinäkuu, 2011, 00:28 »
Kuka on toiminut perheenä, millasia vaihtarisisaruksia (tai siis miksei -lapsia) teillä on ollut, miten mennyt?
Hostaako joku parhaillaan?
Kuka haluaa hostata?

Siis keskustelua isäntäperheenä toimimisesta :)

Arkistoitu keskustelu: http://vaihtarit.takeforum.com/2007/11/15/isantaperheena-toimiminen/
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2011, 19:04 kirjoittanut Cieli »
ITÄVALTA - 2010-2011 - AFS
http://eveaustria.blogspot.com/
-----------------------------------------
http://etmn.blogspot.fi/

PAULINE

• Kotimaan kiertäjä
  • **
    • Profiili
    • BLOG
Vs: Isäntäperheenä toimiminen
« Vastaus #1 : 26 Heinäkuu, 2011, 11:21 »
Meillä oli vaihtari Pennsylvaniasta mun ollessa ekalla luokalla. Tyttö oli 17-vuotias ja päällisin puolin mukava, ja musta oli tosi siistiä, että mulla oli isosisko:). Ongelmiakin oli ja lopulta liikaakin. Vaihtari ei oikein osoittanut kiinnostusta Suomea eikä meidän perhettä kohtaan, vaan pääosin katsoi MTV:tä ja makoili sohvalla. Lisäksi hän valehteli paljon. Lopulta tuli esille yksi aika iso valhe, mikä kaatoi luottamuksen vaihtariin täysin. Päätettiin sitten, että on kaikkien kannalta helpointa, että hän vaihtaa perhettä.

Kuulimme sitten myöhemmin, että tyttö oli vaihtanut perhettä vielä moneen otteeseen meidän jälkeemmekin ja lopulta lähtenyt kotiin etuajassa. Nykyään hän asuu Suomessa, samassa kaupungissa kuin me, muttei ole pitänyt meihin mitään yhteyttä...

Toisaalta, aika kultaa muistot, eikä mulle mikään huono fiilis oo jääny. On niitä hyviäkin muistoja, ja vaihtari lähetti meille puoli vuotta kaikesta tapahtuneesta kirjeen, jossa pyysi anteeksi kaikkea:).
France 2011 with YFU ♥
BLOG: paulainfrance.blogspot.com

honey

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Un Año Pa' Argentina
Vs: Isäntäperheenä toimiminen
« Vastaus #2 : 26 Heinäkuu, 2011, 20:24 »
meillä oli vaihtari Venezuelasta vuos ennen mun vaihtoa eli 09-10. poika Venezuelasta, mua vuoden vanhempi. muistan sen kauhun kun käytiin hakemassa se lentokentältä, mitä tästä oikein tulee... mut kaikki meni loistavasti, tietty joitakin väärinkäsityksiäkin oli, mutta meillä synkkas hyvin kaikilla ja mä luulen että sillä oli kiva olla meidän perheessä. :)

tänä vuonna ois kiva ottaa vaihtari ja toisaalta ei, mulla on kirjotukset edessä ja mun pikkuveli lähtee Jenkkilään. saas nähdä.
Córdoba, Argentina 2010-2011 YFU
! ♥
http://hannargentina.blogspot.com

riina

• Tallinnan tallaaja
  • Rotary 12-13
    • Profiili
Re: Isäntäperheenä toimiminen
« Vastaus #3 : 11 Helmikuu, 2012, 01:11 »
Meille tulee vaihtari, kun mä lähen. Ei oo vielä mitään kuulunut koko asiasta, mutta tässä kevään aikana saadaan tietää. Mulla on kaks pikkuveljeä jotka toivoisi poikaa, me laitettiin papereihin että kumpi vaan, tyttö tai poika, käy. Mun klubissa on kai kerran aiemmin ollut poika joskus vuonna nakki joten kai se on todennäkösempää että saadaan tyttö :D

Ootan että saisin aiheuttaa jollekin sen saman sydärin kun joku varmaan aiheuttaa mulle, kun tulee yhtäkkiä joku Facebook- tai sähköpostiviesti "moi, tuut meille asumaan!" ;D

Oon jo pari vuotta yrittänyt suostutella vanhempia ottamaan meille vaihtarin, mutta isi ei oo halunnut. Periaatteesta vaan :D Nyt se lopulta joutui taipumaan eikä voi käyttää enää syynä sitäkään että meillä ei oo ylimäärästä huonetta, kun mä lähen pois! Toisaalta ei siitä vaihtarista nyt mulle paljon "iloa" oo kun ei varmaan ehitä ollenkaan näkemään. Mulla on lähtö 22.7. ja luulisin että Suomeen tullaan vasta elokuussa. Silti oon innoissani! Päästäänhän me kuitenkin juttelemaan ja haluun kuulla, miten sillä menee meillä.

Olisi kiva jos tästä aiheesta löytyisi enemmänkin keskustelua, mua ainakin kiinnostaisi höpistä kaikenlaista!
Toledo, Paraná, Brasilia
D4640
http://aurinkoaetsimassa.blogspot.com/

Sara

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Sweet 'n' Sour Year
« Vastaus #4 : 11 Helmikuu, 2012, 12:00 »
Rotary kesävaihdossa on se kiva juttu, että saa kokea vaihdon "molemmat puolet", kun sekä lähtee kuukaudeksi vaihtoon, että hostaa jotain kuukauden ajan.  :)
Kesä 2012/Rotary/Ranska - Vuosi 2014-15/Rotary/Taiwan
                http://sweetsouryear.blogspot.fi/

Evelina

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28 Maaliskuu, 2012, 15:03 »
Mullakin tulee tosiaan tosiaan tuossa kesävaihdossa toimittua myös isäntäperheenä :)

Mutta varsinaiseen asiaan... Meillä oli kesällä 2010 6 viikkoa kesävaihto-oppilas Italiasta. Mä olin silloin 15 ja meille tullut tyttö oli mua vuoden vanhempi. Me oltiin äitin kanssa haluttu meille kesäksi vaihto-oppilasta jo pitkään, mutta mun iskä ja pikkusisko eivät oikein lämmenneet idealle. Lopulta me äitin kanssa vaan pakotettiin ne suostumaan ja oikein tyytyväisiä oltiin kaikki :D

Me nähtiin sanomalehdessä ilmoitus joskus huhtikuun lopulla, että Suomeen tulevat vaihtarit tarvitsisivat perheitä ja me sitten otettiin heti AFS:llä yhteyttä, josta vapaaehtoinen tuli sitten meillä käymään ja kyseli kaikenlaista. Sen jälkeen saimme muistaakseni nettiin tunnukset, josta pystyimme näkemään vaihtareiden hakemuksia ja sitten valita kenet haluamme. Mä olin meillä se, joka sen valinnan teki ja sanoinpa sitten meidän vaihtarillekin miten tyytyväinen valintaani olin :D Mun kaupunkiin tuli AFS:n kautta toinenkin italialainen vaihto-oppilas Italiasta, jonka tapasin pari kertaa. Mulla ei sen kanssa kemiat kohdannut alkuunkaan eikä hänkään oikein uskaltanut englantia puhua, mikä entisestään vahvisti mun tyytyväisyyttä :D

6 viikkoa meni ihan älyttömän nopeasti ja me tultiin ihan ensimmäisestä päivästä asti tosi hyvin toimeen. Mä muistan vieläkin sen tunteen kun mentiin rautatieasemalle vastaan ja mä vaan mietin, että mistä mä sillekin puhun :D Varsinkin kun mä olin silloin vielä tosi ujo puhumaan englantia, mutta sen kesän jälkeen multa on lähtenyt englanti kyllä sujumaan todella hyvin. Joka tapauksessa, ekana päivänä me esiteltiin meidän taloa ja vähän tätä kaupunginosaa.

Me käytiin sen 6 viikon aikana kiertelemässä vähän ympäri Suomea sukulaisten luona ja muuallakin, mutta suurimmaksi osaksi oltiin ihan vain täällä meidän kotikaupungissa. Meidän vaihtari tuli tosi tutuksi mun kavereillekin ja meillä oli aivan mahtava kesä :)

Me ollaan tuon kesän jälkeen nähty 2 kertaa. Viime kesänä menimme koko perhe reiluksi viikoksi Italiaan ja tapasimme vaihtarimme perheen ja kaverit. Tänä talvena hän sitten tuli meille kokemaan talvea, mutta meillä ei oikeastaan ollut lunta kuin pari senttiä ja kuinkas ollakaan, kuukausi siitä kun hän palasi kotiinsa tapahtui jotain outoa ja Italiassa satoi joku 15 senttiä lunta :D

Suosittelen kyllä ehdottomasti kesäperheenä toimimista kaikille, jotka haaveilevat isäntäperheenä toimimisesta, mutta eivät halua sitoutua koko vuodeksi :)
Summer 2012 Lécousse, France avec Rotary
09/13 - 12/13 Versailles, France as an Au Pair

Sara

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Sweet 'n' Sour Year
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2012, 15:28 »
Okei, nyt kyllä ärsyttää.

Oon siis tässä rotary -kesävaihto hommelissa ja meillä on ollu nyt jotain 14 päivää about tämmönen ranskalainen tyttö joka saa mut hulluksi. Rakkaat vaihto-oppilaat, tässä muutama asia, joita ei kannata tehdä vaihdossa ollessaan, jos haluaa, että isäntäperheelläkin on mukavaa.

-älä puhu skypessä jatkuvasti joka ilta kolme tuntia kerrallaan! ei se koti-ikävä helpota skypessä roikkumalla
-älä sulkeudu jatkuvasti huoneeseesi, vaan koita elää sen perheen kanssa äläkä erakkona luolassasi
-kerro oikeasti mielipiteesi asioihin, äläkä laamamaisesti jankkaa okay, okay, it's fine, jees jees...
-osallistu keskusteluun jos sinulle puhutaan! jos olet aina sulkeutunut, ihmiset tajuavat ettei sinulle edes kannattaa yrittää puhua
-osoita elonmerkkejä esim. innostumalla jostakin
-syö! ei ole kiva olo perheellä, jos vieras ei syö mitään koskaan, vaan herää epäilys siitä, pitääkö hän ruoasta
-koita sopeutua kulttuuriin, äläkä jankkaa siitä, miten asiat tehdään sinun kotimaassasi
-älä ole yleisesti ärsyttävä, vai onko kiva, jos isäntäperheesi haukkuisi sinua jatkuvasti selkäsi takana
-jos ei kiinnosta, sano ettei kiinnosta (jos on pokkaa) tai edes esitä kiinnostunutta, älä laamaa

ennen kaikkea, yritä tehdä ajastasi isäntäperheessäsi kaikille mukavaa ja mieleenpainuvaa. se ei tarkoita, että sinun pitäisi olla perheen ilopilleri jatkuvasti, mutta sekin, että et murjota on hyvä alku. jos on ikävä, tai joku muunlainen ongelma, niin siitä kannattaa puhua perheelle, koska he saattavat ehkä ihan oikeasti olla kiinnostuneita siitä, miten sinulla menee.

okei, tää olis voinu mennä ehkä vuodatuksen puolelle, niin paljon mua ärsyttää, mutta you got the point...

honey

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Un Año Pa' Argentina
« Vastaus #7 : 01 Heinäkuu, 2012, 20:44 »
joo ihan kamalaa on.

ainakin nyt, kun meidän vaihtari lähti. :( yhy.
Córdoba, Argentina 2010-2011 YFU
! ♥
http://hannargentina.blogspot.com

Sarisu

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Japanilainen vuosi
« Vastaus #8 : 25 Heinäkuu, 2012, 20:42 »
Meidän perheeseen tulee vaihtari 2 viikkoa ennen mun lähtöä vaihtoon. :) Tulee siis Japanista ja itse lähden myös Japaniin.

Olen tosi iloinen että ehdin tavata tän japanilaisen tytön ennen mun lähtöäni. Tää on tosi pieni paikka ja täällä ei ole mun käsitykseni mukaan ollut koskaan vaihto-oppilasta Japanista, joten kyllä koko perhe, suku, kouluni ja varmaan monet täällä ylipäätään asuvat ovat innoissaan. :) Toivon että hän viihtyy meillä, ehkä minusta on jopa hieman apua niiden ensimmäisten 2 viikon aikana! Haluaisin todellakin ehtiä viettää aikaa hänen kanssaan ja esitellä paikkoja. :)

Ja siitä puheen ollen, hän tuleekin meille jo hieman yli kahden viikon päästä!
Japan 日本 / 2012-2013 / Rotary
Blogini: Japanilainen vuosi

henkkux

• Sohvaperuna
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09 Tammikuu, 2013, 16:52 »
Varoituksen sana AFS:stä:

Älkää vain erehtykö AFS:n isäntäperheeksi. Järjestö toimii epäloogisesti. Isäntäperheille annetaan eri tietoa kuin mitä itse työntekijät antavat. Pienestä ongelmasta tulee epäloogisen toiminnan takia isoja ongelmia. Nuorten tukihenkilöinä toimii huonosti koulutettuja toisia nuoria, jotka eivät tiedä missä kulkee heidän toimintarajat ja siten saattavat huseerata taustalla kaikenlaista todella yllättävää mm. järjestämällä AFS-iltoja, jotka eivät ole kuitenkaan virallisia (vaihto-oppilas ei sitä tiedä). Ja toimia taustalla asioissa, jotka kuuluvat isäntäperheen toimintavaltaan, eikä vapaaehtoisen tukihenkilön (vaihto-oppilas ei sitä tiedä mikä kuuluu tukihnekilön päätäntävaltaan). 

Järjestön tapana on hoitaa ongelmat perhettä vaihtamalla. Isäntäperheen arvostus on siis nolla-luokkaa. Vaihto-oppilaaksi lähtevien rahat kyllä kelpaavat.

Meillä siis ei ainakaan ikinä enää AFS:ää, eikä suositella muillekkaan ei vaihto-oppilaaksi lähteville eikä isäntäperheille.

Sara

• Tallinnan tallaaja
    • Profiili
    • Sweet 'n' Sour Year
« Vastaus #10 : 15 Tammikuu, 2013, 20:55 »
Meiltä kysyttiin tänään, halutaanko ottaa rotary vaihtari kotiimme huhtikuusta-heinäkuuhun, ja sanottiin joo :) Eli nyt meille on sitten tulossa Kanadalainen tyttö !! Meillä on aika huonoja kokemuksia kesävaihtareista (toisella asenneongelma ja toisella asperger...), mutta toi vaikutti tosi kivalta ja voin tutustua siihen jo etukäteen.

Jee oon niin innoissani tästä! voin saada hetkeksi "isosiskon" :)

taraimaro

• Turisti
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16 Tammikuu, 2013, 02:17 »
Hei henkkux!

Ikävä, että sinulle on sattunut negatiivinen kokemus. Haluaisin kuulla tästä kyllä vähän tarkemmin.

Varoituksen sana AFS:stä:

Älkää vain erehtykö AFS:n isäntäperheeksi. Järjestö toimii epäloogisesti. Isäntäperheille annetaan eri tietoa kuin mitä itse työntekijät antavat. Pienestä ongelmasta tulee epäloogisen toiminnan takia isoja ongelmia.
Millaisista asioista teille on tullut eriävää tietoa ja siis keneltä? Eriävää tietoa toimistolta ja vapaaehtoisilta vai? Tarkoitatko työntekijöillä siis toimistoa Helsingissä, vai vapaaehtoisia paikallistasolla? Millä tavalla toiminta on mielestäsi ollut epäloogista?

Nuorten tukihenkilöinä toimii huonosti koulutettuja toisia nuoria, jotka eivät tiedä missä kulkee heidän toimintarajat ja siten saattavat huseerata taustalla kaikenlaista todella yllättävää mm. järjestämällä AFS-iltoja, jotka eivät ole kuitenkaan virallisia (vaihto-oppilas ei sitä tiedä). Ja toimia taustalla asioissa, jotka kuuluvat isäntäperheen toimintavaltaan, eikä vapaaehtoisen tukihenkilön (vaihto-oppilas ei sitä tiedä mikä kuuluu tukihnekilön päätäntävaltaan).
Tukihenkilöinä toimii sekä aikuisia esim. entisiä&nykyisiä isäntäperheen äitejä/isiä että nuorempia vapaaehtoisia(iältään 17-25v noin suurinpiirtein). Toinen tukihenkilöistä on kokeneempi vapaaehtoinen ja toinen useimmiten juuri hiljattain vaihdosta itsekin palannut nuori. Tukihenkilöille järjestetään koulutus syksyisin ja he saavat myöskin infopaketin tukihenkilönä toimimisesta. Valitettavasti aivan kaikki eivät välttämättä ole paikalle päässeet aina, mutta heille kyllä lähetetään infopaketti sitten sähköpostilla. Lisäksi AFS-toimisto kyllä valvoo tukihenkilöiden tapaamismerkintöjä netin GlobalLinkissä(tukihenkilöiden tulee merkitä tapaamiset sinne).
    Mitä tarkoitat termillä "huseerata taustalla todella yllättävää"? Tarkoitatko virallisilla AFS-tapahtumilla pakollisia tapahtumia kuten orientaatioleirit? AFS järjestää useimmilla paikkakunnilla myös muita tapahtumia vaihtareille, esim. keilailuiltaa, pikkujoulut, maailtoja, leffailtaa, leivontapäivää yms. jotka ihan yhtälailla ovat AFS-tapahtumia, vaikka niitä olisikin järjestämässä ensisijaisesti nuoret vapaaehtoiset. Niihin osallistuminen ei ole pakollista toisin kuin leireille, mutta toki hyvin suositeltvaa kuitenkin. Nämä tapahtumat voivat olla hyvinkin spontaaneja, esim. "mentäiskö tänä viikonloppuna vaihtareiden kanssa pulkkamäkeen?!" :)
    Minkälaisissa asioissa tukihenkilö on puuttunut perheenne päätäntävaltaan? Vaihto-oppilaille on kyllä taottu päähän ensimmäisellä tuloleirillä jo, että perhe on se, joka päättää asioista, ei esim. tukihenkilö tai oma perhe kotimaassa. Siis jos isäntäperhe sanoo, että vaihto-oppilas ei saa lähteä perjantaisin bilettämään, tulee vaihtarin kunnioittaa tätä toivetta, ei auta vaikka kuinka äiti omasta maasta sanoisi, että "kyllä se meilläkin pääsee". Tukihenkilön tehtävä on olla vaihtarin tukena ja auttaa sopeutumaan uuteen maahan ja kulttuuriin ja auttaa mikäli tulee esimerkiksi ongelmatilanteita perheen kanssa. Useimmat tukihenkilöt ovat itsekin olleet vaihdossa tai toimineet isäntäperheenä, joten heillä on kokemusta asioista ja ymmärtävät esim. kielen oppimisen haasteet. Silloin jos tukihenkilö kokee, ettei osaa auttaa vaikkapa jonkin vaihtarin ja perheen välisen ongelman ratkaisemisessa, hän voi kyllä pyytää esimerkiksi paikallisyhdistyksen puheenjohtajalta.

Järjestön tapana on hoitaa ongelmat perhettä vaihtamalla. Isäntäperheen arvostus on siis nolla-luokkaa. Vaihto-oppilaaksi lähtevien rahat kyllä kelpaavat.
Meillä siis ei ainakaan ikinä enää AFS:ää, eikä suositella muillekkaan ei vaihto-oppilaaksi lähteville eikä isäntäperheille.
Ei pidä paikkaansa! Perheenvaihtaminen on aina se viimeinen keino. Ensin yritetään keskustella molempien osapuolien, eli sekä perheen että vaihtarin kanssa siitä, mikä on ongelmana, useinhan se saattaa olla näkemyserokin. Vaikkapa se, että vaihtarilla on omasta mielestään oikein kivaa ja perheen kanssa menee hyvin ja hän tykkää olla hieman omissa oloissaan ja perhe on sitä mieltä, että vaihtari on koko ajan itsekseen eikä häntä kiinnosta mikään. Useimmiten näistä tilanteista selvitään keskustelemalla tukihenkilön tai muun AFS-vapaaehtoisen kanssa. Sitten jos asiat eivät ala paranemaan ja perhe&vaihtari kokevat tilanteen edelleen huonoksi, on aika vaihtaa perhettä.

terveisin AFS-vapaaehtoinen paikallisyhdistyksen hallituksessa jo 5 vuotta, samoin tukihenkilönä, leiripäällikkönä, hakijahaastattelijana, kouluttajarenkaassa ollut ja paljon muuta.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2013, 05:37 kirjoittanut taraimaro »
Varginha, Minas Gerais, Brasil, AFS, 2006-2007
Universität Salzburg, Österreich, syys 2013-helmi 2014 -> http://levotonhaaveilija.blogspot.fi/

Jasiina

• Satunnainen matkailija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18 Tammikuu, 2013, 00:15 »
Minun perheeni meinaa antaa katon seuraavalle minun kotikaupunkiini tulevalle vaihtarille kunhan minä vain palaan täältä omasta vaihdosta. En malta odottaa, koska haluan olla jollekin yhtä ihana host-sisko kuten minulla on täällä :)

Tässä on kuitenkin alkanut yksi kysymys mietityttämään: Miten sille vaihto-oppilaalle opettaa suomea? Tietenkin he saavat jostain oppitunteja, missä opettelevat sitä oikeaa suome, kirjakieltä. Mites, kun kukaanhan ei oikeasti puhu ikinä kirjakielellä niin miten ne vaihto-oppilaat sitten ymmärtävät? Ja aina kun opetan jonkin uuden sanan, niin opetanko sekä sen oikean, että puhekielisen? Kauhea homma niille raukoille! :( Kyllähän he ajan myötä oppivat kuunnellessa, mutta silti.. tuntuu ikävältä.. Miten olette toimineet?

(vai olenko kysymyksieni kanssa ihan hakoteillä?)
Meksiko || 2012-2013 || Rotary
http://jasiina.blogspot.com

VAUS

• Turisti
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20 Tammikuu, 2013, 17:31 »
jasiina, oon miettiny ihan samaa!!
mutta siis ainakin kun puhuin yhen ex suomivaihtari thaikkutytön kanssa joka siis oli parivuottasitte suomessa, niin se sano et se opetteli pelkästään sen puhekielen, ja sit jos jää aikaa ni voi opetella kirjakielen ja kirjottamaan oikein yms.
suomi on kyl nii pirun vaikee kieli kun oikeen miettii!
uskoisin et kannattaa opettaa just puhekielellä, koska ei kukaan oikeest puhu kirjakieltä?
THAILAND ประเทศไทย | 12-13 | rotary | BLOGI

riina

• Tallinnan tallaaja
  • Rotary 12-13
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20 Tammikuu, 2013, 18:39 »
Ainakin meiän perheessä viisi kuukautta asunut brassivaihtari, joka siis tuli sinne kun mä lähin Brasiliaan, käy suomen kielen tunneilla, eli siellä tulee opittua kirjakieltä. Muuten se puhe, mitä se oppii, on semmosta vähän 50/50 :D esim. "oletko sä", ja luulen että sit kun suomea oppii sujuvammin niin puhuminen muuttuu enemmän puhekieleen jota kaikilta kuulee koko ajan :)
Toledo, Paraná, Brasilia
D4640
http://aurinkoaetsimassa.blogspot.com/